výživový poradce

Kdo z nás se někdy pokoušel zhubnout nebo se zajímal o zdravou výživu, ten se jistě také setkal s pojmem kalorie. Kalorie je jednotka energie. V současnosti je kalorie nahrazovaná joulem.
Setkáme se s ní převážně při vyjadřování energetické hodnoty potravin. Jelikož je však kalorie velmi malé množství energie, používá se její 1000-násobek, tedy kilokalorie.
Správné stravování je především o konzumaci různorodých druhů potravin ve správném množství a poměru, protože jen pestrá a zdravá strava doplňuje našemu organismu potřebné živiny a energii.
Protože každý člověk je jedinečný, potřebuje tělo každého z nás jiný a originální přístup. Jednoduše – co prospívá mému tělu, může být pro jiného zcela nevhodné.
Při sportu, práci, odpočinku,… zkrátka při každé činnosti, kterou denně vykonáváme, spotřebovává naše tělo kalorie. Kolik energie ve formě kilokalorií či kilojoulů nám vybraná potravina poskytne, určuje energetická hodnota. Pokud stejné množství energie přijímáme i vydáváme, zůstává naše váha stejná – nehubneme ani netloustneme. Naopak jednoduchou matematikou dojdeme k tomu, že pokud se chceme nějakého kila zbavit, měl by být denní příjem kalorií nižší než jejich výdej.
Při hubnutí bychom měli sledovat to, co jíme a především jaké kalorie potraviny obsahují. Potom už jenom stačí zařadit do svých denních radostí a povinností takové činnosti, při kterých spálíme více kalorií, než jsme jich přijali. V takovém případě sáhne naše tělo do tukových zásob, aby mohlo chybějící kalorie doplnit.
Spotřeba kalorií je u každého člověka jiná. Záleží hlavně na pohlaví, věku, tělesné hmotnosti a vynaložené fyzické námaze. Denní příjem kalorií činí u žen průměrně 2 000 – 2 500, u mužů pak 2 500 – 4000 kcal za den.
Zdravá výživa není ovšem jen o jídle, ale také o přijatých tekutinách.