pilates

Pilates, nebo též metoda Pilates, je cvičební systém, který zlepšuje funkci svalové kontroly, flexibilitu těla, sílu a dýchání. Cvičení Pilates je zaměřené na posílení svalů celého těla, zejména hlubokých břišních a zádových svalů a svalů pánevního dna. Tím, že metoda klade důraz na zpevnění hlubokých břišních svalů jako opory pro páteř, je páteř méně namáhána. Veškerý pohyb zde vychází ze stabilního středu – tzv. Powerhouse (centrum síly) do všech periferních částí těla.

Tento přístup ke cvičení je mimořádně efektivní, ale zároveň náročný na detaily a procítění pohybu. Tělo se postupně zpevňuje a získává novou stabilitu, záda se narovnávají a nový způsob dýchání zabezpečuje více kyslíku v plicích. Aktivizují se hluboké břišní svaly, které se nedají cvičit běžnými technikami, a buduje sepevné ploché břicho. Mění se rozložení podkožního tuku, klesá nadváha. Změna je na první pohled patrná z držení těla, chůze a estetiky pohybu.

Důraz je kladen na postupný rozvoj uvědomování si tělesného pohybu a pro metodu je charakteristická přesnost provedení jednotlivých pohybů každého cviku. Proto mohou mít mnohdy i nepatrné pohyby výrazně prospěšný účinek. Po bližším seznámení s metodou se ukáže, že tento systém je tak účinný právě díky koncentraci na každý pohyb.

Pilates je velmi univerzální cvičební metoda, vhodná jak pro širokou vrstvu veřejnosti, tak i pro sportovce a tanečníky. Cvičení na zemi (na podložce),Matwork, neklade nároky na věk, trénovanost, prostor ani pomůcky. Díky různým stupňům náročnosti lze metodu Pilates aplikovat jak na začátečníky, tak i na velmi zdatné jedince.

Matwork, jak již z názvu vyplývá (mat = angl. podložka), se provádí v nízkých polohách na podložce, tzn. vleže na zádech, na břiše, na boku a v kleku. Cvičí se celé sestavy cviků, přičemž cviky mají přesně daný sled i počet opakování. Účelem dané sestavy je vždy posilování nebo protahování konkrétní svalové skupiny. Jednotlivé cviky mají fázi posilovací i protahovací, s ohledem na to, které svaly či svalové skupiny je žádoucí a účelné protáhnout, posílit či obojí. Především záleží na kondici cvičence, resp. stavu jeho svalového korzetu.

S metodou Pilates se rychle a efektivně daří obnovit svalovou sílu a pohyblivost po zlomeninách a úrazech svalů. V zahraničí je metoda Pilates hojně využívánav rehabilitačních centrech. U nás v ČR tato metoda v současnosti prožívá bouřlivý rozmach. Bohužel, často je preferována komerční stránka cvičení a potlačován individuální přístup. Zároveň se setkáváme se snahou různých sportovních center zařazovat cvičení Pilates do nabídky bez hlubší znalosti problematiky. To jsou ale „dětské“ nemoci, které v minulosti provázely každou nově aplikovanou cvičební metodiku.

Je dobré si uvědomit, že metoda Pilates není jen cvičením pro dobu, kterou strávíte prováděním cviků. Pilates je cvičením s holistickým (celostním) přístupem nejen k tělu, ale i k celému člověku. Tím je blízké východním učením. Učíte se své tělo vnímat, znát, nacházet souvislosti v jeho fungování. Učíte se své tělo ovládat, správně a efektivně využívat, získávat nad ním kontrolu. Učíte se zbytečně nebo nevhodně své tělo nezatěžovat. Toto vše vede k zodpovědnému přístupu k zacházení s tělem a nakonec i s celou svou bytostí.